Wordt de eerste ook de laatste etappe?

Afgelopen zaterdag zijn we naar Brussel gereden om vanaf daar een vlucht te pakken naar Porto. Ja, het is een rally in Spanje, maar qua tijd en geld was het interessanter om op Porto te vliegen. We vlogen tezamen met twee andere Nederlandse deelnemers. Een derde andere deelnemer sloot aan in Porto.

Met zijn allen hebben we een bus gehuurd en zijn we naar Manzaneda gereden. Dit is normaliter een ski-resort in Galicië in Spanje. Maar voor deze editie het bivak van de Hispania Rally 2021. 

De weg erheen was echt schitterend. Een stuk Spanje wat we allemaal nog nooit gezien hadden met veel steile bergen. Al met al was de heenweg echt mooi en hebben we er iets meer dan drie uur over gedaan om van Porto naar Manzaneda te rijden. Uiteindelijk waren we wel blij dat we er waren want die bergweggetjes waren wel vermoeiend.

Gisteren hadden we dan de inschrijving, keuring en proloog. Alles ging gelukkig goed. Helaas was de proloog maar 3 kilometer. Echt een inieminie afstand voor een proloog. Zeker omdat een proloog ten eerste vaak is om een realistische startopstelling te bepalen, maar daarnaast ook om de zenuwen van iedereen wat te bedaren. Omdat iedereen dan een moment heeft om de motor te testen en weer even in het navigeren ‘te komen’.

Bas reed een snelle ronde en werd 13de van alle deelnemers. Jos en Peter deden het een stuk rustiger aan en Jos zat in de middenmoot en Peter daar wat achter. Maar het was een secondespel, dus er was eigenlijk alleen maar wat te verliezen en niks te winnen.

Deze ochtend mochten we allemaal vroeg op voor de eerste etappe. Bas natuurlijk, door zijn snelle kwalificering, als eerste, gevolgd door Jos en Peter. We vertrokken in het donker en het was ook nog eens mistig. Na een redelijk lange verbinding kwamen we aan bij de start van de special stage, waar het nog mistiger was, maar inmiddels wel licht.

Het was dusdanig mistig dat de organisatie besloot om de eerste special stage te cancellen. Onwijs jammer, want we hadden er echt veel zin. Maar we snapte de keuze ook wel want volgens het roadbook zouden we veel langs ravijnen rijden en dat is met mist nog een tikkeltje gewaagder. 

Toch gingen we uiteindelijk wel het eerste deel rijden, maar niet tegen de klok. Een goede warming-up om in het ritme te komen en weer gevoel te krijgen met navigeren en de motor. En dat ging ons allemaal ook goed af. Jos was heel ver naar voren gereden zonder te pushen, maar vooral omdat ie foutloos reed. Ook Peter en Bas reden goed. Peter verloor wel tijd, althans voor zover dat kan op deze etappe, door een navigatiefout.

Het tweede deel zou wel tegen de klok zijn. Het voordeel voor Jos was dat hij veel had ingehaald het eerste deel, waardoor die grotendeels alleen kwam te rijden. Hierdoor kon hij zich volledig kon focussen op het rijden en navigeren. En dat ging dus ook goed. Bas ging ook goed en nam geen risico en kwam als eerste Nederlander binnen. Peter had echter een andere ervaring.

Peter werd samen met veel andere deelnemers staande gehouden door de lokale politie. Er werden allerlei namen genoteerd en er mocht niet verder gereden worden. De organisator van de rally kwam er ook bij om in gesprek te gaan met politie. Maar wat de uitkomst is van dat gesprek is nog maar gissen. Daar gaan we vanavond meer over horen.

Het betekende wel dat Peter de etappe niet heeft kunnen finishen met vele andere deelnemers. Mogelijk wordt daarom de finish een stuk teruggezet waardoor er een uitslag gezet kan worden voor iedereen. Maar veel spannender, wat heeft dit voor gevolgen voor de aankomende dagen? Gaat de rally nog wel door? Veel onzekerheid en weer een chaotisch begin.

Hopelijk mogen we jullie goed nieuws brengen op korte termijn. Anders hebben we ook al een back-up plan in gedachten, maar daar informeren we jullie dan wel over. Fingers crossed.